Hírlevél és blog írás vs social média

Van-e választási lehetőséged? Te melyik mellett teszed le a voksodat?

Egy blogposzt azoknak, akik úgy érzik, szükségük lenne a tartalomgyártás nehezebb műfajaira, de még nem mertek belevágni.

Én megértem, miért nem. A hírlevél és a blog írás ugyanis nem azzal kezdődik, hogy veszem a laptopomat és nekiállok gépelni. Mielőtt ezeket a kezdő mondatokat monitorra vetettem, majd’ 1 órát töltöttem azzal, hogy megtervezzem, miről fog szólni, hogyan fog felépülni ez a cikk és a mellé készülő hírlevél. 

De nem elriasztani akarlak, sőt! Az az elsődleges célom, hogy meggyőzzelek: vágj bele! 

Ehhez először az én személyes stratégiámat muszáj elmondanom. 

A héten 2 visszajelzést kaptam azzal kapcsolatban, hogy hogyan is kellene/ lehetne jól/ jobban kommunikálnom. Nem idegenektől, hanem általam elismert vállalkozóktól, vállalkozásfejlesztőktől származik a két, egymásnak teljesen ellentmondó vélemény:

  • „Neked nem kell vevőszerző rendszer, téged úgyis mindig megtalál majd, akinek kellesz. Most is így van, később is így lesz. És akinek te kellesz, az nem fog elmenni a konkurenciához azért, mert őt olcsóbban vagy hamarabb elérheti.”
  • „Nem lehet azt csinálni, hogy nem mutatod meg rendszeresen, mit kínálsz. Ha nem látnak eleget, nem fognak megtalálni. Arról beszélsz, hogy milyen fontos a RENDSZERES online jelenlét, de közben szinte eltűntél a social médiából. Ez így nem oké.”

Nem várt egyikük se választ, de én azóta is keresem magamban, mit felelhetnék. Miért töltök inkább egy blogposzt és egy hírlevél megírásával fél napot, ahelyett, hogy egy havi social média tartalmat gyártanék magamnak ez idő alatt?

Íme a háttérsztori:

Az idei augusztus a vállalkozásom újrapozícionálásáról szól. Rengeteg a gondolkodás, a kutatás és a számolás. Készül egy új honlap is, én szövegezem persze. Ezek a folyamatok nagyon elmélyült figyelmet és sok-sok időt kívánnak.

Olyan, mintha elhatároztam volna, hogy elfutok a tőlünk 8 km-re lévő olasz vendéglőig. Nekem ez sok, nem vagyok ekkora távokhoz szokva. Be kell osztanom az erőmet, tartanom kell az irányt és egy egyenletes tempót, ha hozzá akarok jutni ahhoz a vékony tésztás, istenien paradicsomos, házi mozzarellás pizzához, amire régen vágyom.

Amikor mégis nekiállok, hogy az erre az időszakra betervezett minimális social média penzumomat teljesítsem, azzal arra kényszerítem magam, hogy letérve a pályáról, nagyobb sebességbe kapcsoljak és elvágtassak egy fagyiért. Eltereli a figyelmemet és elveszi nemcsak az étvágyamat, de rengeteg energiámat is. Nekem ez (túl gyakran) nem éri meg.

A blog írás vagy a hírlevél fogalmazás viszont ugyanabba az irányba esik, mint a pizzázó.

Vagyis abba a stratégiába illeszkedik, amit a magam számára kitaláltam: ez pedig nem más, mint a hosszú távon építkező, folyamatosan elérhető, nívós tartalomgyártás.

Miért választom én inkább ezeket a nehezebb a műfajokat?

Mert hosszú távra tervezek.

A hírlevél és a blog írás olyan, mint a befőzés. Szépen előkészítve, finomra ízesítve összerakod egy-egy befőttesüvegnyi adagba, amit az adott témáról fontosnak tartasz.

Történeteket mesélhetsz, amelyek megszemélyesítenek, ezáltal közelebb visznek téged az érdeklődőkhöz. Bemutathatod, átadhatod tudásodat és aktuális ajánlataid megmutatására, hírek megosztására is használhatod.

Ráadásul mindezt tartósítva, bármikor elérhető formában, saját felületeden prezentálhatod!

Felcímkézheted, hogy mindenki láthassa, mit tartalmaz. (Informatív és figyelemfelkeltő címmel-tárgymezővel láthatod el, keresőoptimalizálhatod.)

Aztán kiteheted a kirakatba, hogy megtudják az emberek, ha befőttre vágynak, tőled kell kérniük. (Akkor is viszik szolgáltatásaid-termékeid hírét, ha nem tartalmaznak közvetlen reklámot.)

A blogposzt-befőttet felteheted egy polcra, hogy amikor kell, elővehesd. (Hivatkozhatsz rá és ezzel építed szakértői státuszodat.)

Kisebb adagokra osztva többeket, többször is megkínálhatsz vele. (Részleteket oszthatsz meg belőle.)

Tippjeim blog- és hírlevélíráshoz

A következőkben ahhoz adok néhány tanácsot, miket fontolj meg és készíts elő, mielőtt belevágsz a hírlevél vagy a blog írásba:

  • Találj ki egy témát, amiről szívesen olvasnak és amivel kapcsolatban képes vagy egyedi és eredeti tartalmat előállítani. Válaszoljon a blogod-hírleveled egy hiányra, amit még más nem tölt be – vagy nem úgy, ahogy te.
  • Gyűjtsd össze a téma-ötleteidet és szépen sorban kezdd el kidolgozni őket! Mivel hírlevelezni és blogolni csak rendszeresen (heti, kétheti, havi rendszerességgel) érdemes, addig ne vágj bele, amíg nincs készen minimum az első 3 anyagod.
  • Tervezd meg, hogy milyen gyakran írsz, erről tájékoztasd is a feliratkozókat az első, automatikus kiküldésre beállított leveledben és az olvasókat a blog fejlécében. Fenntartható ütemezési tervet találj ki! (Egy rendes blogposzt nem készül el 4 óránál kevesebb idő alatt, egy hírlevélnek is kell kb. ennek a fele.)
  • Építs hírlevél-adatbázist vásárlóid, és a témád iránt érdeklődők köréből! Nyugodtan kezdd kicsiben! Nem kell nagy kampányokat, kifinomult csali-terméket kidolgozni. Elég, ha honlapodon beállítasz egy feliratkozó oldalt és egy vonzó ígérettel megspékelve máris használhatod.
  • Kezdd ott, ahol állsz! Ne várj arra, hogy sokan legyenek a listádon! Küldheted az első levelet pár nappal a feliratkozási lehetőség megnyitása után. Így pont megtanulod a posztolás-levelezés csínját-bínját, mire értékelhető nagyságú olvasóközönséged gyűlik össze.
  • Gondolkodj előre és tartalékolj! Legyen minimum 6-7 cikk- vagy levéltémád, tározd be őket, hogy ötlethiányos időszakokban legyen mihez nyúlnod.
  • Ha blogot ÉS hírlevelet is szeretnél, hangold össze őket! Ne ugyanazt a tartalmat küldd ki, használd inkább az egyiket a másik népszerűsítésére.
  • Monitorozd, mi érdekli a célcsoportodat! Olvasd figyelmesen témádhoz kapcsolódó Facebook csoportok posztjait – hozzászólásait és bátran reagálj saját anyagaiddal azokra a témákra, amik sokakat megmozgatnak.
  • Tartsd magad az ütemezési tervedhez, így tudják majd a követőid, mikor számítsanak rád. Egy idő után várnak és nagyon hiányolnak, ha nem érkezik meg, amit megígértél.
  • Ne gondold, hogy azonnal összefüggő hírlevél-sorozatokat, kampányokat kell szövegezned! Tapasztald ki, mit szeretnek az olvasóid, próbálgasd az erődet, tesztelj. A sorozatok kitalálásához kérj szaksegítséget!
  • Olvass „szövegírói” szemmel! Nyugodtan jegyzeteld ki, elemezgesd egy kicsit és próbálgasd a trükköket, amiket ellestél!
  • Tanulj a témáról! A blog írásról itt találsz egy jó összefoglaló cikket, a hírlevél témában itt érdemes olvasgatnod, ha pedig storytellinges szövegíró praktikákra vágysz, hozzám iratkozz fel:

Ha körbenézel, észreveheted, a social médiában nagyon sokáig meg lehet élni úgy is, ha nincs az embernek elképzelése arról, merre tart.

Lehet ész (határozott koncepció) nélkül posztolni. Ha ezt elég intenzíven teszed, még működik is. Ha testhezálló számodra ez a rögtönzős-laza stílus, a „könnyen jött, könnyen megy”-posztolás, nem terhel meg a mennyiségi kihívás, akkor tervezgetés nélkül is csinálhatod. És csináld is, nyugodtan!

De ha téged is inkább az én „lassan, de biztosan”-hozzáállásom vonz, akkor nyugodtan vedd magadnak a bátorságot, hogy nemet mondasz. Nem kell mindig a folyamatos, intenzív közösségi média jelenlét! Hagyj nyomot másképp!

Szólj hozzá!