Ha esetleg nem tudod, mi a téma, kezdjük azzal, hogy honnan érdemes tájékozódnod!
Egy 10 napos digitális detoxból ébredezve saját tapasztalatból azt javaslom, hogy NE a közösségi médiából és MÉG ANNYIRA SE a random eléd kerülő posztok kommentszekcióiból! Ne a hírfolyamot görgesd, hanem célirányosan keress rá a számodra hiteles gazdasági lapokra, vállakozásfejlesztők, könyvelők, elemzők cikkeire, saját szakterületed szakmai csoportjaira.
Ha nagyjából képbe kerültél, hívd a könyvelődet! Ha nincs, keress gyorsan és hívj fel egy könyvelőt! Olvass utána a témának (amíg nincs pontos törvény, addig például innen vagy innen), hogy ne teljesen nulláról kelljen felzárkóztatnia téged. Az első eszmecsere szorítkozzon a lényegre: hogy egyeztessetek időpontot, amikorra ő felkészül a rád vonatkozókból és te is összeszeded a jövő latolgatásához szükséges adatokat.
Az alapos tájékozódás mindenképpen előzze meg azt, hogy bármi konkrétumot közzé tegyél nyilvános felületeiden!
Tegnap én még csak ott tartottam, hogy csak egy sírvaröhögős sztorit tudtam kitenni a témában:
“Amikor a teljesen offline nyaralós üzemmód nyolcadik napján
– combig tengerben, szemben a naplementével, hunyorogva –
megkérdezi tőled a férjed:
“Te tudsz már a Katáról?” – az azért #priceless.
Amikor a gyerekeiddel egyformán
– szemöldökfelhúzással, felfelé kanyarított hangsúllyal, kórusban –
kérdeztek vissza: “Ki a fene az a Kata?” – na, az szintén.
Ezek után ma
– a digitális detox utolsó napján, a horvát-magyar határt átlépve, telefonom hírfolyamát először megnyitva –
már szinte rezzenéstelen arccal olvastam, hogy már el is fogták a törvényt, ami
a) teljesen ellehetetlenít?
b) eléggé megnehezít?
c) egy kis újratervezésre kényszerít?
Én még csak a sokknál (se) járok, egyelőre örülök, hogy a KATA nem Kata…
Holnaptól elkezdek tájékozódni és megoldást keresni.”
Most úgy érzem, kihúzták alólam az uborkaszezont.
Persze nem csak alólam, még rajtam kívül pár százezer katás vállalkozó alól.
Pedig úgy élveztem!
Tervszerűen lassítottam le, kapcsoltam ki, váltottam nyári üzemmódra.
Ennek egycsapásra vége lett tegnap.
Muszáj volt iszonyú hirtelen bedobni magam a nagybetűs életbe. Jelentem, még fél nap se telt el, nyakig vagyok benne.
Miközben igyekszem a saját házam (vagyis konyhám) táján söprögetni – számolok, telefonálok, egyeztetek, agyalok, és kommunikálok a változásról, amibe belekényszerülök, azzal is szeretnék foglalkozni, hogy segítsem a többi (ex?) katás vállalkozás válságkommunikációját is.
És mivel a könyvelőm véleménye teljesen összhangban van az én krízis-stratégiámmal (“nem kapkodunk, várunk pár hetet, azalatt kitaláljuk, mit lehet kihozni a helyzetből”), megírom inkább ezt a cikket.
Kezdjük azzal, hogy hogyan kommunikálj a katás vállalkozás változásairól nyilvános felületeiden?
Mint mindig, most is egy lényeg: a célközönségedhez szólj!
Neked vállalkozóként továbbra sincs dolgod senki mással, csak a leendő ügyfeleiddel, vásárlóiddal.
Mindenkinek más fér bele az önazonos vállalkozói kommunikáció fogalmába, de a felelősök keresése és hibáztatása, saját áldozatszerepünk hangsúlyozása véleményem szerint nemcsak nem visz előre, de még kontraproduktív is lehet. Igen, egy ilyen döntés mindenkit érint – ha nem közvetlenül, akkor áttételesen. És igen, nagyon fontos őszintén leírni a véleményünket és ellenvéleményünket, amikor a helyzet úgy kívánja. És nagyon (NAGYON!) fontos a szolidaritás is. De ugyanilyen fontos, hogy akkor szólaljunk meg, amikor már túlvagyunk az első sokkon és tudatosan döntsünk arról, MIT HOL teszünk közzé. És miért…
Egy vállalkozói Facebook oldalon, egy LinkedIn vagy egy üzleti Instragram profilon nem ugyanazon a hangon és nem azokról a témákról nyilatkozunk, mint a magáncélú közösségi média felületeinken.
Teljesen valid érzés, ha forr benned az indulat, mardos a kétségbeesés (és még ezer más reakció is oké), de azt érdemes végiggondolnod, mi tartozik mindebből a vállalkozásod követőire. Az önazonos vállalkozói kommunikációhoz hozzátartozik, hogy nyugodtan írhatsz a bizonytalanságról, amit átélsz, de tedd ezt úgy, hogy közben olyan információkat is megosztasz, amik a célközönséged számára érdekesek ezzel kapcsolatban.
(Tudod:
a többséget nem érdekli a te a problémád…
mindenkit csak a sajátja érdekel…
és esetleg az, hogy te milyen megoldást kínálsz rá.)
Lássuk, mit kommunikálj!
- Írj arról, mennyiben érinti majd őket a változás! Mikortól? Pontosan hogyan?
- Ha még nem tudsz ezzel kapcsolatos konkrétumokat közölni, akkor írd meg ezt.
- És kérj türelmet, amíg kikristályosodik benned a “merre-tovább”.
- Szerintem fontos, hogy a lehető leggyorsabban, a lehető legtöbb információ birtokában kommunikálj!
- És ha elkezdted, ne hagyd abba: rendszeres tedd közzé, hol tartasz éppen a gondolkodásban, hogyan alakul az újratervezés.
- Persze nem javaslom, hogy minden részletszámítást megossz a nagyvilággal: mondj mindenkinek annyit, amennyi őt közvetlenül érinti a szolgáltatásodra, termékedre vonatkoztatva.
- Mindig döntsd el előre, mit szeretnél elérni a posztoddal
- és egyszerre csak egy dologgal foglakozz, egy témát bonts ki
- azt, ami a posztod célja!
- Amikor éppen (még) nincs mit tenni, lehet egy kicsit foglalkozni az alapokkal: érdemes vissznyúlni az értékekhez, a miértekhez. Újra rájuk nézve megerősödhetünk, beléjük kapaszkodva erőt meríthetünk a folytatáshoz. Ha még nem tetted meg, fogalmazd meg most terápiás célzattal az alapítósztoridat! Itt minden segítséget megadok hozzá vagy dolgozhatunk rajta együtt sztoritelling-mentorálás keretében!
De nem csak nyilvánosan kell beszélnünk az (ex) katás vállalkozás témáról!
Talán még fontosabb, (de mindenképp sürgősebb) hogy a már meglévő ügyfeleinket biztosítsuk arról, megvagyunk és tesszük a dolgunkat továbbra is a korábban megbeszéltek, szerződésbe foglaltak szerint.
Ha az ügyfeleid többsége hozzád hasonló cipőben jár…
(így vagyok ezzel én is),
- akkor mindenképp kérdezz rá, őket miképpen érinti a változás és ez rád nézve milyen következményekkel jár? Előfordulhatnak határidő-módosítások? Jó ezt tisztázni mihamarabb.
- akkor felvállalhatsz egy támogató, információ-megosztó szerepet és összegyűjtheted, elküldheted nekik azokat a cikkeket, webinárokat, amik számodra hasznosak vagy annak tűnnek. Én is közlök a cikk végén egy ilyen listát, amit a hírlevelem feliratkozói kibővítve kapnak meg a hét végén!
És mi van a még korai fázisban lévő, éppen alakuló vagy a hosszú távú tervekkel – és az ezekhez kapcsolódó együttműködőkkel? Borult minden? Sejtem…
De itt is nagyon fontos, hogy egy egyszerű jelzéssel hozd a partnereid tudomására, ha:
- időre,
- türelemre,
- újbóli összekapcsolódásra,
- újratervezésre van szükség.
Ha van zárt Facebook csoportod, és sok ott az érintett katás vállakozás…
érdemes közvetlen hangú, párbeszédet kezdeményező, akár provokatív posztokat is közzétenni. Az ilyen zártabb, intimebb közösségekben szívesebben nyilvánulnak meg az emberek és a válaszaik sokat segíthetnek az újratervezésben. Ha van olyasmi, amivel segíteni, edukálni tudod a tagokat, ne tartsd magadban!
Írj a levlistádra is!
Itt lehetsz még közvetlenebb, kicsit több és intimebb infót is megoszthatsz a feliratkozóiddal. Ők a te legelkötelezettebb híveid, akiknek fontos vagy, akik kíváncsiak arra is, ami fölött a social médiában szkorllozók átsiklanak.
Mesélj nekik sztorikat a – nyilván lehetetlen-tehetetlen helyzetekről – amit ez a krízis hoz!
Megoszlanak a vélemények a humor létjogosultságáról a válságkezelésben, de én azt mondom: ha jól esik, nevess és nevettess!
Összefoglalva az önazonos (ex) katás vállakozás válságkommunikációjának lényegét:
Higgadtan.
Türelmesen.
Rendszeresen.
Őszintén.
Proaktívan.
Empatikusan.
Megerősítően.
Hitelesen.
És van még egy minőség, ami szerintem/ nekem szintén lényeges: méltósággal.
A végére, ahogy ígértem, ideteszem azokat a linkeket, amik rajtam sokat segítettek és szerintem minden (ex) katás vállalkozás hasznát veszi:
- A módosítás várható hatásairól (Forbes)
- Segítség a számoláshoz és a folyamat(újra)tervezéshez Körmendi Anita változás- és válságszakértő
- Kinek és mikor jó az átalányadózás? (Alfa Ügynökség)
- Merre tovább katások? (Billingó)
- Az elengedhetetlen türelemről (Himer Csilla)
+1 – videó: Élet a KATA után Botka Ilyés Szilvi beszélget Kiss Krisztina könyvelővel a Vállalkozzanyu Facebook oldalon.
Remélem, hogy cikkemmel én is hasznos tagja leszek a te hasonló listádnak!
Köszönöm, ha másokkal is megosztod, hadd jusson sok katás vállalkozás szeme elé!