Zita története az a sztori, ami arról mesél, miért érdemes a KontentKonyhából megrendelni a honlap szövegeket és milyen folyamatra kell felkészülnöd, ha belevágsz.
Zita megint úgy ébredt aznap, hogy ideje lenne végre a honlapja gondjait-bajait rendbe tenni.
Mosolyogva sóhajtott, amikor nyugtázta: egy magányos, gondolkodáshoz ideális délelőtt vár rá. Végre kidolgozhatja, hogy mit tegyen! Már rég tudja, mit akar, nincs miért halogatni tovább. Most már „csak” csinálni kell.
Alig várta, hogy a család elinduljon otthonról és belekezdhessen!
Letörölte a gyerekek reggelijéből maradt morzsákat az étkezőasztalról, hogy legyen helye a laptopnak.
A mosatlan tányéroknak már hátat fordított.
Úgy döntött, csak egy dologra fókuszál: végiggondolja, hogyan tudná a honlapjával elérni azokat, akiknek a szolgáltatását kínálja. Hogyan tudna többeket elérni? Hogyan tudná azokat elérni, akikkel igazán szeret dolgozni? Azokat, akikkel megéri dolgoznia?
Nem ma kezdte a bizniszt, világosan látta maga előtt, hogy mi volna a jó. A tapasztalat is neki dolgozik és tanult is sokat: elvégzett nélkülözhetetlen(nek tűnő) marketing tanfolyamokat, online kommunikációs készségeket fejlesztő workshopokat.
Amikor első honlapját készítette, nem akarta idegennel csináltatni, mert fontos volt számára, hogy értse a hátteret, átlássa az összefüggéseket és maga is kezelni tudja a felületeket. Amit tudott, egyedül oldott meg, ahol elakadt, ott ismerős segítségét kérte. Akkor nagyon megszenvedett vele, de irtó büszke volt az eredményre. Azóta is sokat alakítgatta, igyekezve vállalkozása éppen aktuális szükségleteihez igazítani.
Egy ideje viszont már nem nyúlt hozzá.
Aznap ezzel kezdett. Nézegette, olvasgatta a honlapot, keresve a javítási, fejlesztési lehetőségeket.
Listát is írt:
- már nem így mutatkozna be,
- nem szolgálja a mostanra felépült vevőszerző rendszert a régi,
- új funkciókra lenne szükség,
- a szolgáltatásokat is átláthatóbban kellene leírni.
Realizálta, hogy az eredetileg logikusan felépített oldalak zavaros összképet mutatnak.
Megnézte versenytársai weblapjait.
Először megnyugodott, amikor azt látta, az ő honlapjuk se vonzóbb… Egyáltalán nem szólítják meg. Aztán megijedt, mert észrevette, hogy a saját szövegei is hasonlóan sablonosak és merevek.
A szövegekkel kell kezdeni a változtatást! – jött a hirtelen felismerése.
És rögtön utána a következő is:
Ezt nem lehet az eredeti írásokat és honlap szerkezetet toldozgatva-foldozgatva megoldani.
Végül a bizonyosság:
Ehhez már segítségre lesz szüksége.
Azt is érezte, hogy már olyan szinten belebonyolódott saját vállalkozásába, hogy nem képes kívülről és objektíven, az érdeklődő-lehetséges vevő szemével ránézni.
Tudja, mit akar eladni.
Tudja, mi az alap üzenete.
Tudja, kit akar ezzel megszólítani.
Tisztában van saját értékével.
És tudja, hogy mindezekkel együtt sem képes egyedül felépíteni az új honlapot.
Kell egy stratégiai szemléletű szövegíró.
És akkor eszébe jutottam…
Egy vállalkozói körben találkoztunk régebben, aztán hallott beszélni a Vállalkozás anyaszemmel podcastben, ahol a jó honlap és az arra épülő kommunikáció összefüggéseit ecseteltem.
Már akkor vágyakozva gondolt arra, hogy milyen jó lenne neki is egy ilyen rendszerszemléleten alapuló weboldal! Akkor jött rá, hogy az övé nem ilyen. Megjegyezte a nevemet is, és már ismerősként azonosított, amikor később a social média posztjaimmal találkozott. Követni és figyelni kezdett. Érdekelték az új, történetmesélésen alapuló, erőszakmentes szövegírás módszerek, amikről írni-beszélni szoktam, ezért feliratkozott a hírlevelemre és belépett a Facebook csoportomba.
Megnézett pár videót, kipróbált tippeket. Aztán kicsit csalódottan konstatálta, hogy látja ugyan az eredményét, de így is vérszegénynek, erőtlen kísérletnek érzi, amit az útmutatásaim alapján létre tud hozni.
Régebben azt hitte, hogy szeret és tud is írni, de az évek alatt rájött, hogy a marketing szövegírás egy olyan szakma, amihez nem elég a fogalmazás ötös. Sok időt áldozott rá, jónak tűnő szövegeket tett közzé és szinte sosem hozták a várt hatást.
Zita ezen a ponton vallja be magának:
az írás már egyáltalán nem okoz örömöt számára, sőt, teher lett. Szeretné, ha lenne, aki a honlap szövegeket megcsinálja helyette.
Hamar rátalál a honlapomra, a kapcsolatfelvételi űrlapot kitöltve üzen nekem. Már másnap válaszolok, majd elkezdjük a részleteket egyeztetni. Az első, ingyenes online zoomon elmondom neki, hogy az alapokról újraépítkezve, a jelen helyzethez és jövőbeli célokhoz igazítva fogjuk elkezdeni a közös munkát. Örömmel veszi tudomásul, amikor azt hallja, hogy sokmindent meg tudok csinálni helyette, de nélküle semmit.
Az árajánlatomat pár nappal az első beszélgetésünk után kapja kézhez. Ez egy folyamatterv is egyben, ami a tennivalóink felsorolása mellett az időzítési tervet és a honlap szövegzés befejezési határidejét is tartalmazza. Zita szinte azonnal visszajelez: már alig várja, hogy belekezdjünk!
És belekezdünk.

Zita számára olyan a vállalkozása, mint a gyereke, ezért sokat és lelkesen mesél róla.
Mélyen elgondolkodik minden általam feltett kérdésen. Adatokat keres, tervez, elemez, mindennek utánajár. Tudjuk mindketten: ez a honlap nem azért készül, hogy legyen honlap.
Ennek nagyon jó honlapnak kell lennie:
- ügyfélközpontúnak, ami megszólítja és vezeti az arra járót,
- egyedinek, ahol ízesek és lekoppinthatatlanok a szövegek,
- keresőoptimalizáltnak, hogy „magától” is hozzon látogatókat,
- alfának és omegának, amire a teljes marketing és kommunikációs rendszer épül,
- stabilan működőnek, hosszú távon fenntarthatónak.
Ezért dolgozunk. Egy ilyen honlap szövegezési folyamat nem két perc. És nem is két hét. Nem ritkán két hónap, mire minden véglegesedik.
Ez egy hosszú és bizony néha erőltetett mentelés, sok tisztázó beszélgetéssel, folyamatos koncentrációval. Olykor más együttműködő partnerek (webfejlesztő, dizájner, seos, fordító stb.) bevonásának menedzsmentjével is kiegészül.
Zita érti ezt és teljes erővel veti magát a feladatba. Hamar megérzi, hogy ráhangolódtam, és nagy összhangban tudunk dolgozni. Mindig felkészülten érkezik a megbeszéléseinkre, és aktív részese a munkának. Konkrét elképzelései vannak (legyen landig page, legyen vicces a “rólam”- aloldal, legyenek infografikák stb.), de elfogadja a konkrét megvalósításra vonatkozó szakmai javaslataimat. Örül, ha fókuszban tartom az emlékeztető jegyzeteimmel, de maga is összeszedett. Tudja, mi a dolga, el is végzi azt hamar, mert szeretné, hogy haladjunk. 2 napon belül válaszolunk egymás e-mailjeire, igyekszünk rugalmasan időpontot egyeztetni a konzultációkhoz, fluttul kezeljük a megosztott drive dokumentumokat.
Tetszik neki, hogy írhat, ha akar, de nem muszáj a honlaphoz nyersszövegeket készítenie, interjúkon keresztül is meg tudom érteni, amit át szeretne adni.
Addig kérdezek, amíg meg nem hallom tőle azokat a válaszokat, amiket a vásárlói-vendégei akarnak hallani. Míg meg értek mindent, amit ők meg akarnak érteni.
Eleinte meglepődve hallja, amikor elkezdek T/1-ben (mi) beszélni a „termékünk”-ről, ami valójában csak az övé. Aztán megörül neki, mert megérti, hogy ez azt jelenti – és nem csak nyelvtanilag –, hogy magaménak érzem a projektet.
Amikor meglátja az elkészült szövegeket, izgatottan és egyre szélesebb mosollyal olvassa.

Örömmel látja viszont saját szavait egy egészen új keretben.
Lelkesítik az újszerű, olykor humoros – laza, máskor egyszerűségük miatt hatásos mondatok.
Rászánja az időt, hogy alaposan átnézze és javaslataival kiegészítse az anyagot. Nem tartja magában, ha valahol nem tetszik neki egy szóhasználat vagy stíluselem.
Értékeli, hogy a szöveg felhasználóbarát elrendezésére, tördelésére is kapott javaslatot, ami webesek munkáját teszi majd egyszerűbbé.
Zita boldog.
Megkapta, amit akart: egy szuper honlap szöveget, amit nem csak ő ért, hanem minden érdeklődő, akit vásárlóként szeretne viszontlátni.
Zita azóta már azt fontolgatja, hogy következő lépésben hogyan fogjuk együtt felépíteni a hírlevélküldő rendszerét…