Mondom és mutatom.
Évértékelő posztnak márpedig lennie kell. Ha törik, ha szakad. Útmutatóm tippekkel és saját példával segít, hogy te ne szakadj bele megírásába!
Miért írj évértékelő posztot?
Mert jó dolog időnként megállni, visszanézni. Nem csak múlton-merengésre bíztatlak, hanem arra, hogy rögzítsd is valamilyen formában a gondolataidat: mi volt jó, mi lett volna jó, ha másképp alakul, mit lesz jó folytatni?
Magunknak, vállalkozásunknak tartozunk ezzel. És ha már foglalkozunk vele, érdemes nem csak magunknak írni, hanem közzé is tenni a következtetéseket, amire jutottunk. Legalábbis bizonyos részleteit.
És nem csak azért, hogy legyen kontent. (Bár, hozzá kell tennem, hogy miközben ezt a posztom írom, folyamatosan kínálják fel magukat megírandó új blogposzt-ötletek, amiket nem győzök jegyzetelni az erre fenntartott doksimban.)
Ha megírod az évértékelődet, azzal lezárod egy kicsit a mögötted álló időszakot, és utat nyitsz az új terveknek – lehetőségeknek. Ez pedig fontos, hiszen a következő évet célszerű egy üzleti stratégiaalkotással kezdeni, ami nagyban megkönnyíti a későbbi navigálást a feladatok között.
Meggyőztelek? Eldöntötted, hogy belevágsz?
Mielőtt billentyűzetet ragadnál, előzetesen el kell döntened három dolgot:
- Mi a célod az évértékelő szövegeddel?
Összegzésnek szánod? – Bemutatkozásként fogod használni? – Kapcsolódni akarsz általa a közösségedhez? – Edukálni, tanítani szeretnéd őket? – Netán egy új termék-beharangozó kampányának része lesz? - Kinek írod?
Másképp fogod megírni, ha a követőidhez, közösséged tagjaihoz, korábbi megbízóidhoz szólsz – vagyis azokhoz, aki már elköteleződtek melletted, és másképp, ha idegeneknek akarod általa bemutani, például azt, mi mindennel foglalkozol. - Hol fogod közzétenni?
Ez nagyban meghatározza a stílust, hangvételt, terjedelmet. és még sok mást is.
Én most egy tanító jellegű blogposztot írok, amibe beleterveztem pár marketing üzenetet és belekomponálom saját évértékelőmet is.
Viszonylag széles közönségnek szánom, bízom benne, hogy sokan elolvassák és hasznosnak találják majd olyanok is, akik most először hallják a KontentKonyha nevet.
Ettől függetlenül a hang közvetlen marad, a szövegnek viszont nagyon egyértelműnek kell lennie, a követőimmel közös múltunkra-világképünkre való utalgatásokat most kihagyom.
Az a tervem, hogy többféleképpen hasznosítom majd ezt a cikket: közösségimédia tartalmak, hírlevél és esemény-beharangozók épülnek rá.
Mi alapján dolgozz évértékelő szöveged tartalmának összeállításakor?
- vedd elő a határidőnaplódat/ nyisd meg digitális naptáradat (vagy mindkettőt)
- pörgesd végig a közösségimédia posztjaidat
- tekintsd át az elvégzett munkáid, megrendeléseid, megbízásaid sorát,
- olvass bele a visszajelzés- gyűjteményedbe,
- gondold át azokat a feladatokat, amiket magadért-magadnak, a saját vállakozásod fejlesztése miatt végeztél el
- ne felejtsd el számba venni, mit tanultál az idén (képzések és életttanulságok egyaránt fontosak!),
- írd össze a nagy napokat, határköveket, fontos dátumokat,
- az embereket, akikkel együtt dolgoztál,
- azokat, akiknek hálás vagy
- gondolkodj egy kicsit arról, mi az az adatok, momentumok közül, ami megindít, megmozgat benned valamit!
Összegezheted a legtöbb hozzászólást kapott facebook posztjaidat, legtöbbet olvasott blogcikkeidet, legnépszerűbb insta képeidet, írhatsz az éved legfontosabb eseményeiről. Vagy kiemelheted, mi volt az új idén, mit próbáltál ki. Írhatsz hálaposztot. Adhatsz ízelítőt a legjobb vásárlói visszajelzésekből. Millió féle módon lehet évet zárni.
Itt jön az én évértékelő írásom:
2021 januárjában nem csináltam évtervezést. Ez volt az első ilyen évem hosszú-hosszú ideje. Annak ellenére így történt ez, hogy nekem nagyon fontos, hogy lássam a kereteimet, nem csak azért, mert biztonságot adnak, hanem azért is, hogy hozzájuk tudjak nyúlni. (Akkor tudom őket tágítani, akkor tudok kilépni a komfortzónámból.) De a 2020-as évben azt tanultam, hogy van, amikor hiába tervez az ember, a körülmények felülírhatják a legjobb stratégiát is.
Aztán mégis elkészült a stratégia, késve, de annál nagyobb viharokat kavarva – valamikor tavasszal. Erről a vállalkozásindítás kezdeti szakaszáról a névválasztásom kapcsán írtam is itt a blogon.
Április 24-én, Szent György napján élesítettem a honlapomat, amit saját kezűleg raktam össze. Olyan is volt, tudom, de nem volt cél, hogy nagyot villantsak vele, az volt a cél, hogy legyen. Viszont a közzététel napjának fontos szimbolikus jelentősége van számomra: azt az erőt szeretném én is belevinni mindabba, amit a KontentKonyhában csinálok, amivel egy sárkányt is le lehet győzni.
Vannak legyőzendő sárkányaim bőven, küzdök önszabotázzsal, imposztorszindrómával, béna hozott mintákkal. Tavasz óta már nem csak mondom, hogy foglalkozom önismerettel, hanem célzottan és aktívan dolgozom magamon. A sok saját olvasmány, női kör, coaching, zsákutcák és kerülőutak után 2021-ben összeszedtem a bátorságomat és belevágtam egy terápiás folyamatba. Ez rengeteget segít.
Ha egy szót kellene választanom, ami jellemzi a mögöttem álló évet, az a bátorság lenne.
Felfedeztem, hogy lehet bátornak lennem, járt utat elhagynom. Tudok bátor lenni. Ehhez sokszor el kellett mondanom magamnak: Bátor vagyok. És így bátor lettem.
2021-ben olyan dolgokat vittem véghez, amikről korábban álmodni se mertem.
Kiléptem az ismerősi körből és elkezdtem olyan megbízóknak dolgozni, akik ajánlás útján jutottak el hozzám. Elsőre félelmetes volt! Sok-sok izgalmas munka van mögöttem, szép élmény szinte mind. Ami nem, az is nagyon fontos és tanulságos.
Megtaláltam vállalkozói hangomat, kialakítottam egy szívemnek nagyon kedves, őszinte arculatot és kommunikációs mintát. Otthonos vagyok benne, kiszolgál, és nem erőszakol meg.
Lettek kedvenc témáim! Elkezdtem specializálódni a business-storytelling irányában.
Rájöttem, hogy iszonyúan érdekel a microcopy-írás, a UX-writing, és ebben is elkezdtem elmélyülni.
Bár próbáltam, kiderült, hogy nem tudom megtagadni közösségfejlesztői múltamat és vénámat, muszáj volt zárt Facebook csoportot építenem, vállalkozói közösséget szerveznem.
Évek óta nem tanítottam, nem is nagyon akartam ebbe az irányba menni, de annyira adta magát a lehetőség, hogy végül elővettem ezt a képességemet is. Kidolgoztam egy programot és csináltam rá egy workshopot, aminek minden percét élveztem. A tervek szerint 2-3 havonta kirukkolok majd egy-egy új témával. Rögtön január elején már jön is a következő: Évindító business class workshop címen üzleti-kommunikációs stratégiatervező délelőttre várlak!
Jöhetsz személyesen, vagy csatlakozhatsz online.
Kaptam rengeteg megerősítést arról, hogy jól teszem a dolgom, szerettek velem dolgozni, tőlem tanulni, engem olvasni-hallgatni. El se tudom mondani, mennyire hálás vagyok ezért!
Nem lenne kerek és egész az évértékelőm, ha kihagynám belőle legfőbb támogatóimat.
Nem tartanék itt, ahol most vagyok, ha nincs a hALadjunk csoport, ahol egy csoportos coaching alkalmon a kezdeti lökést megkaptam ahhoz, hogy elindítsam a vállalkozásomat. Ennek a közösségnek szuper kapcsolatokat, együttműködő partnereket, megbízásokat és kihívásokat köszönhetek. Fischer Móni nélkül lehet, hogy fele ilyen sebességel és egészen más irányba haladnék. És ez így jó, ahogy van.
Hasonlóan sokat köszönhetek Kiss Judithnak, aki amellett, hogy elkötelezett ajánlóm és a kezdetektől támogat, segített, amikor a stratégiám újratervezésre volt szükségem, a Vállalkozás anyaszemmel podcastjébe is meghívott, sőt, még csapata a MotherNature- Anyatermészet Egyesület Palántázó programjába is beszervezett szakértőként.
A harmadik nagy pillére az engem megtartó hídnak az Anyahajó Anyaközpont. Könyvet írhatnék arról, mi mindent kaptam tőle-általa az évek alatt, amíg ott dolgoztam. Ebben az évben az elengedés volt a legnagyobb ajándékuk. Már nem kell felelős vezetőként szerepet vállanom a szervezet működtetésében, lehetek viszont lelkes önkéntes és támogatott tag. Szervezhek vállalkozói közösséget, tarthatom a Kikötőben workshopjaimat és dolgozhatok együtt csodás kreatív-kommunikációs csapatukkal.
Lehetne még folyatni, de egyszer minden posztot le kell zárni. Azt hiszem, ebben a pár bekezdésben benne van minden, ami fontos:
Évértékelő, hálaadó, de már előre is tekint.
Jó lesz így.
Már csak az utógondozás van hátra.
Meg kell osztani, részeit kicsit átírva social media poszttá alakítani, ide tenni-oda tenni, emlegetni, tejesztésre buzdítani…
Ha elkészültél, te se felejts el még közzététel előtt ránézni az évértékelőd újrahasznosítási lehetőségeire!
Tervezd meg a tartalomfát!
Ha te is blogposzttal kezdesz, mint én, dönthetsz úgy, hogy
- mesélsz a tartalmáról egy élő videós bejelentkezésben,
- készítesz belőre képes lapozható insta posztot
- és/vagy sztorit,
- sztorizós facebook poszt sorozatot,
- köszönetmondó Linkedin posztokat,
- egyes részeket-kiegészítéseket pedig elküldhetsz hírlevél feliratkozóidnak.
Arról, hogy hogyan formáld meg, hogyan tedd érdekessé évértékelő posztodat, én például itt nem írok többet, de a Receptek a Kontentkonyhából hírlevél listatagjai megkapják ezeket az infókat is a jövő heti hírlevélben.
Iratkozz fel, ha még nem tetted meg korábban!
Köszönöm, ha segítesz abban, hogy ez a posztom mindenkihez eljusson, akinek szüksége van rá!
Oszd meg írásomat és építsd velem az évértékelő vállalkozók virtuális közösségét!