Márkanév választás – a történetem és a tanulságok

Eldönti a brandem jövőbeli sorsát, hogy milyen a márkanevem? Mivel küzdöttem, hogyan csináltam, mire jutottam ebben a témában?

A kétségeimtől egy kutatás főbb állomásain át a jó márkanév választás 8 szempontjáig vezetlek cikkemben, miközben sok-sok példán keresztül mutatom be…
mit is?

Hogy mindenki másképp csinálja!

Nagyon az elején kezdem a sztorit. Ott, ahol még szó se volt márkanév választásról.
Amikor végre elszántam magam, hogy belevágok, vállalkozást fogok építeni kedvenc elfoglaltságomra, az írásra, napokig alig tudtam aludni. Ébren tartott a készülődés izgalma, a sok-sok kitalálni való, az ötletek áradása. És a kétségek:

Ha most elkezdem, akkor már nem lesz visszaút.

És akkor úgy kell csinálni, hogy az nagyon jó legyen.

Akkor szépen, az alapokról kell építkezni, hogy ne fújja el a szél, amit alkottam, mint egy szalmaházat.

Volt már képem arról, hogyan néz ki közelről egy vállalkozás, tudtam, hogy a jó tervezés a későbbi siker záloga. Nem akkor hallottam először a stratégiai terv, üzleti terv kifejezéseket, volt már elég sok kommunikációs tapasztalatom és valamennyit már a marketinghez is konyítottam.

Nagy, üres, hófehér lapokat teregettem mindenfelé a lakásban és jártamban-keltemben mindig feljegyeztem rájuk a gondolataimat, a feladataimat, a legfontosabb kulcsszavakat, amit megtanultam és amit meg szeretnék tanulni.

márkanév választás

Így, firkálgatás közben alakult a stratégiám. Alakult, de nem állt össze.

Így aztán kínlódtam szinte minden eldöntendő kérdéssel.

  • Hol fogjak hozzá a célcsoport-meghatározáshoz?
  • Hogyan fogalmazzam meg, mi a küldetésem?
  • Lesz nekem valaha is vízióm arról, hogy mit szeretnék elérni a következő pár évben?
  • És konkrét tervem ahhoz, hogy hogyan valósítom ezt meg?

Nehéz volt eldöntenem, mivel érdemes kezdeni az üzleti stratégiaalkotást, ezért egyszerre foglalkoztam mindennel, „majd letisztul”-alapon. Nem rossz módszer ez, de nem szabad túl sokáig benne maradni, most már látom.

Egyszer csak neki kell állni és határozottan meg kell húzni azokat a vonalakat, amik kijelölik az alapokat. Azután el is kell készülnie annak az alapnak, majd el kell kezdeni szépen szisztematikusan rakosgatni a téglákat – mondom ezt az azóta eltelt hónapok távlatából.

Nekem nagyon nehéz volt kiállni nagyközönség elé, és felkínálni a szolgáltatásaimat, ehhez valami elegáns és látványos megoldásra vágytam. De elakadtam.

És akkor egy napsütéses szombat reggel úgy ébredtem, hogy megtaláltam A Nevet.

KontentKonyha. Rögtön tudtam, hogy ez lesz az!

De persze nem hittem még el.

Ennek ellenére azzal folytattam, hogy azonnal ellenőriztem, nem foglalt-e a domain? Amikor láttam, hogy nem az, nagyon megörültem: hű, hát akkor most tényleg sikerült valami egészen eredetit kitalálnom! De még nem mertem lefoglalni.

Elkezdődött a tesztelés. Hosszú eszmecseréket folyattam boldog-boldogtalannal a „konyha” szó csengéséről, a hangulatról, amit felidéz, az értékekről, amiket egy jó konyha adni tud. Merengtem, hogy vajon hányan tudják, mit jelent a „kontent” szó? Baj-e, ha csak kevesen?

Nem szűkíti-e olyan irányba a célcsoportot a megnevezés, ami hosszú távon nem lesz fejlődőképes? Hímnemű cégvezetőket eleve kizárok? Megkértem néhány barátomat, hogy kérdezzék meg a párjukat.

A kapott válaszok nagyon sokfélék voltak, és egyáltalán nem erősítettek meg.

Három dolog viszont megerősített!
Megindultak a fejemben a metaforák. Mi mindent lehet ebből a konyha-képből kihozni?

Kezdtek megíródni a szövegek!

Rájöttem, hogy a konyhához mindenkinek van pozitív kötődése, hisz még aki nem is főz, az is eszik. Jó lesz ez.

Elkezdtem mindenhová felírogatni. Már elsőre jól mutatott. Folytattam különböző betűkkel, különböző íróeszközökkel, különböző felületekre.

Így került fel a KontentKonyha felirat egy zsírfoltos vágódeszkára is, és ezzel végleg eldőlt a márkanév választás kérdése.

És a vállalkozásé is.

“Az a miénk, amit elnevezünk.”

Sharon Rowe

Itt felgyorsultak az események, mert annyira büszke és öntudatos lettem attól, hogy végre valami mellett letettem a voksom, hogy már nem toporogtam tovább az ajtóban, beléptem vállalkozói közösségekbe és a vágódeszka képét mellékelve bemutatkoztam, majd mindjárt kérdeztem is.

Minden kérdést feltettem, ami a márkanév választás során bennem felmerült:

  • Mennyiben határozza meg a vállalkozást a neve?
  • Hogyan lett a vállalkozásod neve az, ami?
  • Te elégedett vagy a névválasztásoddal? Mit szeretsz benne?
  • Ugyanaz lett a domain-név is? És ha szervezet/cég-Bt-Kft áll mögötte, azt is ugyanúgy hívják?
  • Meghatározza a név, hogy kik találnak rád?
  • Meghatároz bármit hosszú távon?
  • Szerinted mi a fontosabb, a név vagy a mellé tett többi tartalom?

Jött sok kedves üdvözlés, és jó kis válaszok!

Nem meglepő módon a többség szereti a nevét. Vagy azért, mert sokat küzdött, mire megtalálta, vagy azért, mert azonnal rálelt és beleszeretett, vagy azért, mert olyan régóta az övé, hogy már megszokta.
Kaptam szép történeteket, kedves vallomásokat és bíztatást-visszaigazolást is sokat: jó a nevem és jó úton járok!

Most sok-sok márkanév választás – példát fogok sorolni, melyek mindegyike érdekes és különleges eset, és sok tanulságot rejteget.

Artmüller és pont szerint fontos, hogy kiderüljön a névből, mivel foglalkozik az illető, de mivel ő nem talált kedvére valót, végül mégis a saját neve mellett hogonyzott le, mondván, „egy énmárkánál nem baj, ha rólam is szól a dolog”.

Egy könnyen megjegyezhető, jó hangzású márkanév szuper, de amennyiben teljesen egy személyhez kötődik a business, a személyes márkának is megvan az előnye, mert az emberek úgyis a nevedet jegyzik meg először. Erre példa rehabilitációs tréner barátnőm, Tatár Szilvi esete, aki már befutott a saját nevén, és mire sok agyalás után megtalálta magának a Szabadon foglak nevet, már nem volt értelme nekiállnia brandet csinálni belőle. (Így azt most személyesebb hangú írásai számára tartja fenn.)

Jó móka a játék a szavakkal-betűkkel – és jó technika, ha hangzatos, érdekes márkanév választás a célunk!
Gondoltad volna, hogy Szabó Orsi, a Zsolya Communications alapítója is ezzel, és nem a saját becenevével operált?

„A tévhittel ellentétben engem soha nem hívtak Zsolyának és nem rólam kapta a vállalkozás a nevét. Vagy nem csak rólam. A Zsigmond és az Orsolya kereszteződése, imádom a Zs betűt, valami rövid, dallamos nevet szerettem volna, ami szép leírva, könnyű megjegyezni és nincs belőle ezer. Csak úgy kipattant és maradt.”

Zsolya


Gyerekei nevét használta alapnak a A BarZak Szőnyegmosó is, aki szeretett volna a vállalkozásnak egy olyan nevet kitalálni, ami NEM a szolgáltatás neve, hanem egy teljesen független név. Ekkor már megszületett a két kisfiuk (BARnabás és ZAKariás), így végül az ő nevük kezdőbetűiből állt össze a márkanév. (Mi is ezt a módszert követtük a húgommal, amikor kézműves textilműhelyünket lányaink neveinek betűit összemixelve neveztük el ZsALeMkának.)

A Reeed kozmetikumok neve a Vörös vezetéknévből jött, pontosabban a redből, ami viszont 1 és 2 e-vel is használatban volt már. Végül a grafikus tanácsára lett reeed, mert jól mutat a logóban a 3 e.

A hALkarika a két társuló vállakozó-coach nevének elferdített-magyarított összetételéből jött létre. Ötletes, hogy hALadjunk-nak hívják a hozzá kapcsolódó, nevére rímelő Facebook csoportot. (Ennek tagsága volt cikkem egyik „kutatásának” egyik fő segítője!)

Esdirea a vezetékneve utolsó 4 betűje, és a keresztneve utolsó 3 betűje összetételéből, egy korábbi felhasználónév újrahasznosításával alkotta meg márkanevét, és saját bevallása szerint sokan csak utólag értik meg, miért ez az, ami – de ez nem számít, mivel ajánlások alapján érkeznek hozzá az ügyfelei.

Art by Mantina is szótagmozaik játékkal alkotott nevet, amikor a mandala és a Krisztina szavakat fűzte össze.

Nem névvel, de mozaikszó-szerűséggel operál a Csipetkék tulajdonosa, aki nem meglepő módon gyerekek részére fejlesztette ki termékeit, logójában pedig használja a szójátékból származó kék színt. Szerinte a találó név mellé legalább olyan fontos a mögötte meghúzódó tartalom, érték.

Angol nyelvű márkanév választás esetén általában az a cél, hogy a termék vagy szolgáltatás nemzetközi terepen is megállja a helyét, könnyen értelmezhető legyen. De ha az is fontos, hogy a hazai piac is értse, célszerű egyszerűbb, ismertebb kifejezéseket használni!

Így tett a Hotnights fehérnemű, akinek-aminek a neve önmagáért beszél …és jókat ígér! (Ennyit még az is ért angolul, aki egyébként nem beszéli a nyelvet.)

A Glitter makeup and bodypainting arról mesélt, hogy számára fontos, hogy a neve kifejezze, milyen az ő stílusa, mi az, amit képvisel és nyújtani tud. És értjük is, ugye?

You Rock Mama hozzám hasonlóan ráérzésre kötött ki a nevénél, de utólag elégedett azzal is, hogy angol kifejezést választott (a nemzetköziség miatt), azzal is, hogy bele tudott vinni egy kicsit a magánéletéből és azzal is, hogy jól kifejezi, hogy a kliens van nála előtérben.

A wings4you-val teljesen egyetértek abban, hogy a márkanév választás pozícionál minket: az ő neve a coaching által adott szárnyaló szabadságot ígéri azoknak, akik erre vágynak.

A Gastrotherapy már jó pár évvel az oldal indulása előtt használta a #gastrotherapy hashtaget, így nem is volt kérdés, hogy ez lesz az ő neve, mert könnyen kitalálható belőle a profilja és képviseli az érzést is, hogy számára a főzés egyfajta terápia.

A hAngol program gazdája viszont – bár angolt tanít – mégsem angol márkanevet választott mert a célközönsége olyan szülőkből is áll, akik pont azért szeretnék korán kezdetni az angolt a gyerekekkel, mert végül nekik sosem sikerült és nem is tudnak angolul. Benne felmerült az is, hogy sokan az idegen szavakkal zavarban vannak, így viszont senki sem érzi kínosnak kimondani a szót és mindenki le tudja írni

A My Magic Home azért tűnt jó márkanév választásnak, mert nem korlátoz. Belefér a lakberendezés, az otthonrendezés, és a dolog lelki háttere, a motivációk és a célok.

A jó név nem korlátoz.

– Na, ezaz! Ez nekem is nagyon fontos volt, és emiatt aggódtam a legtöbbet! Hogy fog egy nagyobb megrendelő beférni a konyhámba?

Egyelőre elengedtem ezt, most még nem is őket hívogatom, ha pedig majd erre kerül sor, talán nyitok számukra egy másik teret, másik néven. De ez még a jövő zenéje.

Nem én vagyok az egyetlen, aki szembekerül az aggodalommal, hogy hosszú távon mennyire passzol a kiválasztott név a fejlődési úthoz, amit bejár.

A Puszta zöldje azt írta, hogy hosszú távra ők eltettek néhány nevet, ami menet közben felmerült, de valamiért most mégsem tartják igazinak. Azok inkább a kutatásra, fejlesztésre helyezik a hangsúlyt, ami a közelebbi-távolabbi jövőben a terveik között szerepel. Számukra is nagy mérföldkő volt, mikor megalkották a nevünket, eredetileg ők is angol nyelvűt kerestek, aztán rájöttek, hogy ha már Magyarországon indulnak, sőt, a lokális piacot célozzák, kifejezőbb lesz számukra egy magyar név, ami utal a közvetlen tájra is, ahol élnek.

A Hat Alma Családi Életmód Műhely névre sok variáció után akadtak rá és azóta is élvezik a sok asszociációs lehetősget, amit kínál. Ambrielcoaching angyali neve sok-sok szimbólumot rejt.

Az Üvegfényműhely név a felhasznált anyag jellemzőjét és az alkotás terét fogja egybe.

A Vidéki vekni gluténmentes pékműhely és delikát hosszan és tudatosan válogatott: 3 hónap alatt lett meg a végleges verzió, amivel elégedett, mert mindent kifejez, ami számára fontos. Nekem azért tetszik, mert szépen alliterál, emiatt könnyen megjegyezhető – pont mint a KontentKonyha!

Van, amikor pont az hat, hogy elsőre nem tudjuk hová tenni a nevet. Muszáj rákérdezni, miért pont ez lett a márkanév választás győztese?

Ezért nem zavar, hogy a kontent szó jelentése nem mindenki számára világos. Aki nem érti, rákérdez. És én elmondom. És máris megvan a kapcsolat, beszélgetünk. És ha már beszélgetünk, akkor esélyem van meggyőzni őt, hogy jól jár, ha a engem kér meg vállalkozása támogatására.

Hasonlóról számol be Cukorhal is, aki szerint az ő elsődleges marketing fegyvere a neve:

„Vicces, szokatlan összetétel, rögtön pörög mindenki agya, hogy mi is ez, hogyan is kell értelmezni. Mivel szövegíró, SM manager vagyok, így persze kapaszkodó, kapcsolódási pont nincs az “avatatlan” szemeknek – viszont tutira megjegyzik. Egyébként egy teljesen személyes történetből jön a Cukorhal, amely után az első blogomat hívták így…. Aztán kb. minden social felületre ezzel regisztráltam (sose volt gond, hogy foglalt a név ?), evidens volt, hogy a vállalkozásomat is így fogom hívni, bár ez nem esett le rögtön, csak pár nap agyalás után. (Akkor viszont tudtam, hogy nem kell tovább gondolkodnom.)”

Cukorhal


Vagy Madame Modiste, a sorozatfüggő divatárukészítő példája is jó ide. Ha nézted a sorozatot, rájöhettél, hogy Bridgerton család arisztokratáinak kifejezése köszön a márkanévben vissza. (A hölgyek folyamatosan a “Modiste”-hoz járnak, aki a ruhákat készíti nekik.)

„Azt hittem, hogy Modiste a varrónő neve! Beletelt néhány részbe, mire felfedeztem, hogy a Modiste igazából a foglalkozás neve és azt jelenti, hogy divatos ruhakészítő. Mivel az én vállalkozásom fő célja is a ruha készítés, gondoltam, a Madame Modiste tökéletes lesz.”

Madame Modiste

Jöjjön bárhonnan is a márkaneved, ez az, amivel először találkozik, aki a vállalkozásoddal találkozik, tehát olyannak kell lennie, ami valahogy megragadja!

márkanév választás

Mit tanultam saját utamból és a sok-sok válaszból, amit a kérdéseimre kaptam?

Milyen a jó márkanév szerintem?

  • eredeti, nem hasonlít másokéra ✔ (A sok-sok műhely, labor, gyár, -falva között üdítő egy egyszerű kis konyha feltűnése.)
  • rövid, így könnyen megjegyezhető ✔
  • jó a hangzása, könnyű kimondani, leírni (akkor is, ha angolul van) ✔ (K-K — alliteráció, a kedvencem.)
  • nem jelent idegen nyelven vagy ékezetek nélkül semmi csúnyát vagy félreérthetőt ✔
  • érthető, a vállalkozásod tevékenységről szól, vagy utal arra, SEOzható ✔ (kontent=tartalom)
  • a benne rejlő képekkel, az azok által felidézett hangulattal is csábít ✔(Mindnyájunknak vannak kedvenc ételeink, éttermeink, konyhai történeteink.)
  • azt sugallja, amit üzenni akarsz a közönségednek ✔ (Itt egy kreatív alkotó vár arra, hogy képességeit a szolgálatodba állítsa.)
  • asszociációkkal, jelképekkel, történetekkel van “súlyozva”, melyekből sok-sok ötletet meríthetsz a tartalomkészítés során ✔

Ezt mind megadja nekem a KontentKonyha név!

Muszáj idetennem az első pár sort, amit ihletett, és amit azóta is használok bemutatkozó szövegként:

A konyha számomra az élet tere: az alkotás és a közös élmények helyszíne.

A kések élesek, a fűszerek illatosak, a szakács tudja, mi a dolga. Főzés során a hozzávalók pár perc, némi hő és egy kis figyelem hatására valami egészen mássá állnak össze. Finomság készül! Forrón tálaljuk, lelkesen fogadják.

Így készül a jó szöveg is. A megfelelő összetevőkből a hozzáértő gondoskodás hatására összeáll az az üzenet, ami biztosan célba ér.

Ha szeretnél egy csipetnyit a fűszereimből vagy egy kis betekintést a receptfüzetembe, keress bátran! Gondoljuk át együtt vállakozásod kommunikációját, vigyünk életet a szövegeidbe!

A KontentKonyhát azért hoztam létre, hogy otthonossá tegyem számodra a marketing és a webes kommunikáció világát. Itt olyan szövegek készülnek, amelyeket jóízűen fogyaszt majd a vevőd. És neked is ízleni fognak.

Ha csak annyi kell, megkóstolom és megízesítem, amit feltettél főni.

Ha nem tudod készre főzni, befejezem helyetted.

Ha kell, megfőzöm neked, amit megkívánsz.

Ha háromfogásos menüre vágysz, azt is leszállítom.

Ha magad főznél, megosztom veled titkos receptjeimet, sőt…

ha arra van szükséged, nekiállunk együtt és átrendezzük a konyhádat!

Itt vedd fel velem a kapcsolatot, ha szívesen lennél a KontentKonyha vendége!

Köszönet:
A cikk elkészítéséhez a sok-sok vállalkozótárs segítsége mellett felhasználtam a WebShark ide vonatkozó írását (amelyben a domain név választással kapcsolatban kaphattok szaktanácsokat, a Szabadalom-védjegy cikkét (ahol a név levédetésének módjáról olvashattok többet), emellett hasznos alapot adtak a BrandBirds és Kreanilla blogposztjai.

Köszönöm nektek, akik hozzászólásaikkal bátorítottatok és történeteitekkel-gondolataitokkal hozzájárultatok ahhoz, hogy ez a poszt megszülessen!

Szólj hozzá!